fredag 18. mars 2011

Similan Islands

Idag har vi vært med på utflukt til Similan Islands. Dette er et område med 9 øyer, som er nasjonalpark. Derfor er det ikke lov å gå iland på alle øyene, da bl.a. en av disse kun tilhører skilpaddene som legger eggene sine der.

Kjørte ut med speedbåter i 1,5 time. Det synes jeg var i lengste laget, og med høy fart og store bølger kjennte jeg at jeg begynnte å bli dårlig. Da var det heldigvis ikke så mange minuttene til vi var framme. Men følte med uggen i nesten en time etterpå, og gruet meg veldig til turen tilbake.

Stoppet først utenfor en av øyene, hvor vi snorklet fra båten. Hadde med meg kamera, men det var ikke så mange fisker her som der vi var for 2 år siden. Såg noen få, men de var så langt nede i havet at det ble ikke noe særlig bilde.

Gikk først iland på øy nr 9 Koh Similan som ligger lengst nord. Denne blir kallt Donald Duck-bay, da det er noen store steiner der, som ser ut som Donald-hodet i profil. Her spiste vi først lunsj, også hadde vi 1 time på stranden. Vi badet litt, og gikk en klatre-sti opp til et utkikkspunkt. Det var veldig bratt og vi måtte krabbe under store steiner ogi grotter for å komme fram. Men veldig fint når vi kom til toppen.

Etterpå drog vi til øy nr 4 Koh Miang. Her var vi i to timer. Gikk en jungelsti på 10 min over til den andre siden. På stien støtte vi på små varaner, kjempe-digre snegler og flaggermus. Og masse masse mygg, så vi kunne ikke stå stille så lenge. På den andre siden var bølgene så høye, at vi orka ikke bade der. Så vi gikk heller tilbake, og var der til vi skulle dra tilbake.

Turen hjem gikk bedre, men tok en båtsjuke-tabelett av guiden for å være litt sikrere. Men det var kjedlig å kjøre så langt, og med så høye bølger så slo det så i båten hele tiden, som vi var godt rista da vi gikk iland. Trøtte og slitne var vi tilbake til hotellet kl 5.

Har ikke orket å legge inn bilder ikveld, så det får komme seinere..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar