lørdag 14. september 2013

Første dag i Rio

Første dag i Rio de Janeiro!

Vi hadde tenkt å sove lenge, men våkna når vi pleier å stå opp norsk tid. Så det ble en tidlig frokost, før turen gikk ut på strandpromenaden på Copacobana. Vi ligger helt på grensen mot Ipanema, og på første veg rett bak Copacobana. Gikk nesten helt til den andre enden langs promenaden. Vi hadde 25 grader, sol og blå himmel. Så vi har det varmt og godt.

Tenkte vi måtte finne ut hvordan vi skulle få hentet billettene til Rock in Rio, så drog tilbake til hotellet for å sjekke hvordan vi kom oss dit. Eneste måten å komme til Cidade de Rock (rock city) er med buss, da alle veger rundt blir stengt under festivalen. Fant raskt ut at bussen gikk fra Bussterminalen i Barra, med tre stopp på ulike kjøpesenter. Buss fra Copacobana til Barra tok 2 timer, så da ble det taxi. Tok først taxi til Barra Shopping. 120000kvadrat stort og 577 butikker!!! Ble en lunsj her, før vi måtte leite etter buss-stopp. Da vi endelig fant ut hvor det var, viste det seg at vi skulle helt i andre enden!! Der fant vi endelig buss til Rock city!

Der var det fullt av folk, og super-lang kø!! Det var 1,3km å gå til inngangen. Vi gikk på utsiden av køen, for vi skulle bare hente billettene. Da vi endelig kom fram, visste det seg at der var det ikke noe kontor. Og ikke en kjeft som snakker engelsk, hverken av vakter eller politi. Hadde en bekreftelse som stod på portugisisk, så det var en som tilslutt skjønte hva vi skulle, og pekte oss tilbake dit vi kom fra. Så da var det helt tilbake igjen, skjønte fortsatt ikke ett kvekk, for var jo ikke noe som så ut som noe kontor på veien. Måtte til å spørre igjen en haug med folk, og da blei vi pekt tilbake igjen!!! Men forstod at vi skulle halvveis tilbake, og i et telt. Og vi hadde sett et hvitt telt langt borte over en plen, så vi gikk dit. Og det var heldigvis riktig!! Men med baksiden mot der folk slipper inn, og ikke ett eneste skilt eller reklame var det neimen ikke lett å finne. Og i steikende sol, så var det en varm opplevelse!! Puhhh...

På veg tilbake fikk vi kjøpt busskort som vi må bruke for å komme ut fra Rock City på kvelden. Det var bare flaks for det var tilfeldigvis ei jente som snakka engelsk når han som solgte prøvde å forklare vårs hva det var. Hadde nok fått tak i det seinere også, for etterpå såg jeg det ble solgt flere steder. Vi hadde ikke billett til første dagen,så da var det å prøve å komme seg hjem igjen. Fikk hoppe på en buss til bussterminalen, og tok taxi derifra til hotellet. Da var det midt i rush-trafikken, så en tur som tok 45 min tidligere på dagen, tok nesten 3 timer!!!! Til og med sjåføren sukka og stønna..

Såg Latin-Amerikas største Favela på turen hjem, og Jesus-statuen for første gang. Tilbake på hotellet var vi helt utslitt, og det var blitt mørkt, så det ble en middag på hotellet og tidlig i seng.